Det finns idag mycket goda möjligheter att minska antalet whiplashrelaterade olyckor genom olika typer av trafiksäkerhetsåtgärder.
Vägmiljön
Den största risken för krock med whiplashvåld är trafiksituationer där kö och trängsel tvingar fram en ryckig körning. De flesta olyckorna sker i rusningstid, när den påkörda bilen står stilla eller kör i låg hastighet. Trafikljus, vänstersvängar och i viss mån cirkulationsplatser är vanliga olycksmiljöer, men de allvarligaste krockarna sker i korsningar där hastighetsbegränsningen är hög och där vänstersväng sker.
Trafikforskare menar att antalet whiplashrelaterade bilolyckor skulle minska om trafikplaneringen arbetade för att:
Trafikanternas beteende
Trafikanters beteende är inte oviktigt för att minska riskerna för allvarliga besvär. Forskare som analyserat skaderapporter och krockmönster har formulerat några enkla regler som biltrafikanter bör följa:
Bilstolarnas konstruktion
En stor förbättringspotential ligger i bilens, och då in synnerhet bilstolarnas konstruktion. Såväl bildindustrin som trafiksäkerhetsforskare världen över har gjort framsteg under senare år. En del av de nya whiplashskydd som bygger på en förändring av bilstolens geometri har givit goda resultat i oberoende tester. Risken för allvarliga följder efter krock med whiplashvåld kan i bästa fall reduceras med så mycket som 40 procent.
Men även om alla nya bilar utrustades med effektiva skydd, skulle det ändå dröja många år innan den svenska bilparken var utbytt. Det är därför viktigt att de olika typer av eftermonterbara skydd som finns på marknaden idag följs upp och testas mer konsekvent.
Krockprov
Krockprov visar att säkerhetsnivån varierar stort mellan olika bil- och stolmodeller. Det finns bilstolar som utsätter de åkande för stora belastningar i flera skadeområden. Andra stolar lyckas skydda de åkande väl. Slutsatsen blir att det är angeläget med oberoende konsumenttester av de nya skydden, innan deras effektivitet kan påvisas. I detta behöver man också enas om vilka krockdockor som används och hur tester skall gå till. Så småningom bör också ett gemensamt europeiskt lagkrav när det gäller effektiva whiplashskydd arbetas fram.